Het zal niemand verbazen dat de dag van een huisarts enorm divers is. Elke tien minuten wordt weer een ander deel van de geneeskunde belicht. Sociale geneeskunde, gynaecologie, psychiatrie, cardiovasculair-risicomanagement, kindergeneeskunde, je kunt het zo gek niet bedenken of de huisarts heeft ermee te maken. Meestal ook nog eens een combinatie van klachten, als een wirwar van wol waarbij je probeert de verschillende kleuren te onderscheiden.

Ik ben nog niet zo lang huisarts, inmiddels drie jaar. In het laatste jaar van mijn huisartsenopleiding kwam het hoofd van de opleiding vragen wat we als aankomend huisartsen zouden veranderen aan de opleiding. Uit onze groep studenten kwam met name naar voren dat we graag meer vakinhoudelijk wilden weten. Het hoofd van onze opleiding schudde haar hoofd en zei dat dit een onbegonnen zaak was. Er is zóveel te weten in de geneeskunde, daarvoor zijn er specialisten en superspecialisten. Huisartsen zijn er om de wirwar van wol te ontwarren en vervolgens te kijken welke draad wijzelf kunnen behandelen en voor welke draad specialistische hulp nodig is. We kunnen onmogelijk alles weten, als we patiënten maar de juiste weg kunnen wijzen.

Toch schuurt het bij mij dat je van zoveel dingen maar een klein beetje weet. De meest simpele vragen kan ik soms niet beantwoorden omdat ik de problematiek gewoon niet vaak genoeg zie. Hoe vaak moet een vergrote lichaamsslagader gecontroleerd worden? Is een bultje bij de vagina nou een normaal-variatie of is hier iets mis? Voor dit soort vragen belde ik vaak de specialist. Dat klinkt simpel maar dat is het niet. Bellen naar het algemene MCL-nummer, naam en functie zeggen, doorverbonden worden met de poli, wachten, naam en functie en vraag zeggen, doorverbonden worden met de specialist, naam en functie en vraag stellen en vervolgens een snel antwoord krijgen. Dan heb je nog geluk als de specialist niet net staat te opereren of de poli telefonisch bereikbaar is vanwege openingstijden. Altijd tref ik in het MCL aardige collega’s die me graag willen helpen. Toch kost dit veel tijd en energie, én kan de specialist ook niet altijd gericht advies geven aangezien die op dat moment niet in het dossier kijkt of de patiënt ziet.

Met de meekijkconsulten, digitaal of fysiek, kan ik mijn vraag zover toelichten als nodig, is er geen tijdsdruk, krijg ik de conclusies zwart op wit en leer ik zelf elke dag weer wat bij. Ik hoef de specialist niet te storen, die beantwoordt mijn vraag op het moment dat het uitkomt. Ik vind het een uitkomst!

Josephine Oosterbaan

Huisarts in Stiens